Herstructurering buslijnen Dordtse Kil I + II + III

Het lijnennet rondom Dordtse Kil I+II+III is flink gewijzigd per december 2018. In theorie is dit een flinke verbetering van de bediening. Krabbepolder, Dordtse Kil II en Drechtwerk hebben met de verlengde ritten van lijn 10 ongeveer een verdubbeling van de bediening gekregen.  Overige overwegingen zijn in het Vervoerplan 2019 terug te lezen.

Na enkele weken exploitatie blijkt dat het lijnennet niet functioneert zoals gepland. Ofschoon dit op de planning stond ter behandeling van de nieuwe dienstregeling ingaande december 2019, zijn de problemen dusdanig dat het aanbeveling verdient het probleem eerder op te lossen:

–             De ochtend- en middagspitsritten van stadsBuzz 4 ondervinden flinke hinder van congestie op het verkeersplein N3/A16. Deze congestie wisselt per dag waardoor het structureel bijplaatsen van veel rijtijd niet de oplossing is. De reistijd van reizigers uit Kil 3 blijft hierdoor echter zeer lang en onbetrouwbaar. Overstappen op Dordrecht CS zijn onzeker.

–             De voornoemde vertraging ijlt na in de ritten van lijn 4 tussen Dordrecht Centraal en Staart/Papendrecht. De bezetting van lijn 4 in Staart-Oost gaf eerder aanleiding om de bediening daar terug te brengen van 4x per uur naar 2x per uur. Door de vertragingen rondom N3/A16 leidt dit in de praktijk tot gaten in de bediening van Staart-Oost die oplopen tot 50 minuten. Dat leidt tot frustratie bij reizigers en rijdend personeel.  Het project N3/A15/A16 leidt tijdens de uitvoeringsfase vermoedelijk tot een verlaging van de capaciteit van voornoemd kruispunt. De vertragingen en onbetrouwbaarheid zullen naar verwachting verergeren.

–             Door de doorkoppeling van lijn 10 door het centrum met lijn 10 naar Kil I + II dient op het hele stuk altijd met midibussen gereden te worden. Bij uitval van een dergelijk voertuig is het niet mogelijk om een reguliere bus in te zetten wat leidt tot onnodige uitval.

Figuur 1: Routevoering bij begin concessie

Voorstel

Qbuzz stelt voor om de lijnvoering te wijzigen met de volgende routes:

stadsBuzz 4 rijdt niet meer verder dan Amstelwijck/Laan van Europa. De lijn maakt geen gebruik meer van het kruispunt N3/A16 en wordt daardoor veel betrouwbaarder.

stadsBuzz 10 wordt sec een lijn met een ontsluitende functie voor het centrum.  De lijn rijdt alleen tussen P+R Weeskinderendijk, Centraal Station en de binnenstad.

stadsBuzz 8 wordt doorgetrokken tot aan Dordtse Kil III. Tussen Kil II en Kil III wordt gebruik gemaakt van de reeds bestaande maar nu niet gebruikte businfrastructuur tussen Rijksstraatweg en Robijn.

In de ochtend rijdt lijn 8 een extra rit en in de middag twee extra ritten om de bedieningstijden van Kil III gelijk te houden met lijn 4 nu.

Qbuzz (her)introduceert stadsBuzz 9. Deze lijn 9 neemt de bediening over van de huidige 10 tussen Dordrecht en Rijksstraatweg/Motel, afhankelijk van het moment van de dag in één richting rijdend via Krabbepolder. Ten opzichte van Arriva lijn 9 rijdt stadsBuzz 9 veel vaker. In het geval dat een midibus niet beschikbaar is kan op deze route een reguliere bus ingezet worden, zodat de dienstuitvoering – ook bij onregelmatigheden met het geplande materieel –  op deze lijn een stuk betrouwbaarder wordt.

Qbuzz is van gedachte dat het omkaderde voorstel ten goede komt aan alle actoren, te weten de reiziger, de chauffeur, de regio, de gemeente en uiteraard opdrachtgever.

De enige theoretische verslechtering ten opzichte van nu vindt plaats te Dordtse Kil III. Het interval van stadsBuzz 4 (4x per uur in de spits) neemt af tot die van stadsBuzz 8 (2x per uur in de spits). Gezien het gebruik van de haltes te Dordtse Kil III (zie volgende pagina) leidt dit niet tot capaciteitsproblemen. De frequentieverlaging betekent in theorie een verslechtering van het aanbod, echter zien we dat in de huidige situatie in de praktijk een zeer onbetrouwbare reistijd ontstaat door filevorming voor het knooppunt A16/N3, waarbij vertragingen van 10 tot 20 minuten ontstaan. Met de gewijzigde routevoering van lijn 8 is de reistijd niet alleen op papier ca. 5 minuten korter, maar vooral ook een stuk betrouwbaarder dan nu met lijn 4. Derhalve is Qbuzz ervan overtuigd dat dit voor nu de beste oplossing is.

Figuur 2: Instappers te Dordtse Kil III ten opzichte van rest van lijn 4. Het aantal reizigers dat profiteert van een 15 minutendienst te Kil III is uiterst beperkt in relatie tot het aantal reizigers dat gedupeerd is door de verkeerscongestie op kruising A16/N3.